Přivydělávat psaním si může defakto kde kdo i při zaměstnání a proto je to jedna z nejrozšířenější výdělečné činnosti na internetu. Bez pisálků se neobejde téměř žádná stránka, jelikož zajímavé články, aktuální zprávy atd. sami od sebe prostě nevzniknou.
Lidí, co mají psaní jako hlavní činnost je pochopitelně mnohem méně, jelikož tato práce, která se na oko může zdát jako jednoduchá (i když to tak vůbec není) prostě není pro každého. On je sakra rozdíl napsat něco jednou za čas (přivydělat si) a psát denně několik kvalitních NS (aby to za měsíc hodilo alespoň 20 000 Kč čistého).
Všeobecně je známé, že každý pisálek by měl sám trávit velké množství času čtením a tak si rozšiřovat nejen svou slovní zásobu, ale také vědomosti. Gramatika a stylovost psaní by měla být též samozřejmostí.
I když působíte jako příležitostný pisálek, tak se musíte umět, jak se říká prodat. Jelikož prolézám na internetu různá místa, kde se vyskytuje nabídka i poptávka pro/na pisálky, dovolím si tvrdit, že se mnoho i sebelepších pisálků neumí absolutně prodat a tím se vlastně dobrovolně okrádají o peníze, které by si mohli v pohodě vydělat.
Proto mě napadlo sepsat tento článek a to i přesto, že se sám nepovažuji za kdovíjakého psacího umělce (s pravopisem si hlavu nějak extra nelámu), který se neprodává (osobně mě nebaví psát něco podle nějakého zadání a mám rád svou volnost), přesto si myslím, že k tomuto tématu mám co říci, jelikož dokážu vnímat.
A proto, že vnímám, tak bych rád upozornil hlavně na ty nejčastěji se vyskytující chyby, které jsem zaznamenal a rád bych dal někomu třeba i nějaký ten tip, jak zlepšit vlastní prezentaci a díky tomu si tak vydělat mnohem víc peněz, než doposud.
Začnu nejprve u těch chyb. Pro názornější ukázku použiji některé příklady, které jsem objevil na internetu. A jako první je tu níže v citaci (odstranil jsem z ní pouze email) tato úchvatná, naprosto nic neříkající nabídka, která se dle mě velkého úspěchu nedočkala, jelikož ani nemohla.
Nabízím psaní článků a slohových či jiných prací na různá témata. Cena 80kč/NM. Nabízím i dlouhodobější spolupráci. Fakturovat zatím nemohu. V případě zájmu mne prosím kontaktujte na xxxxxx@xxxxxx.xx
Když si text inzerátu přečtete, svěřili by jste někomu takovému nějakou zakázku? Já tedy ne. Otřesná prezentace a chyba u ceny (pokud to nezměnili, tak se píše Kč a netuším, co je NM, znám pouze NS). Člověk absolutně netuší, s kým by vlastně spolupracoval, jelikož email na Seznamu si může založit kde kdo. Nějaké reference dotyčnému též nic neříkají.
-
Inzerujte své služby prostřednictvím blogu
Při dnešních cenách za webhosting a doménu by dle mě měl mít každý pisálek nějaké vlastní místo na internetu, které by sloužilo, jako jeho prezentace (vizitka s veškerými informacemi o autorovi). Nejideálnější dle mě je si založit nějaký vlastní blog a to ať už píšete na jakékoliv téma. Blog je totiž nejlepší místo, kde můžete propagovat své vlastní služby a případný zájemce o vaše služby má možnost ihned vidět i ukázku vaší práce.
Krom samotné nabídky máte možnost si na blogu procvičovat psaní a tím se neustále zdokonalovat. Za tyto články vám sice nikdo hned nezaplatí, ale pokud si na ten svůj blog umístíte i nějakou reklamu, tak se vám postupně zaplatí též ;-). Navíc, když už se budete nabízet i kdekoliv jinde na internetu, tak je vždy jednoduší do inzerátu hodit odkaz na váš blog, kde jsou vaše texty, než tam naházet 10 až 15 odkazů na nějaké free PR weby s články, ze kterých člověk absolutně nepozná, kdo to vlastně psal.
Navíc, pokud do inzerátu napíšete například toto, viz perlička v citaci níže :-D:
Nabízím pravidelné a dlouhodobé získávání zpětných odkazů vystavováním PR článků. Jedná se o metodu, která drží mé vlastní stránky na prvních místech v Seznamu i v Gogole. Reference na vyžádání.
Můžete se na 99,99% spolehnout, že se vám nikdo neozve, jelikož zájemce chce vidět vaší práci hned a ne, aby se o nějakou ukázku ještě skoro doprošoval ;-).
-
Nezaměřujte se pouze na jednu činnost
Když se řekne psát texty, tak to neznamená automaticky psát nějaké PR srágory plné odkazů, které absolutně nikoho nezajímají! Existují i solidnější formy psaní ;-). Dle mě má mnohem větší váhu jako reference psaní například pro nějaký magazín, nebo na vlastní blog, než výše zmíněné PR žvásty s odkazy.
-
Buďte aktivní a zaujměte tak svého klienta
Na internetu existuje sice mnoho míst, kam se dá vložit inzerát, ale pokud si psaním chcete opravdu něco vydělat, musíte být sami aktivní a oslovovat zájemce. Představa, že někam vložíte pár řádků, které vás popisují a zakázky budou chodit sami je sice hezká, ale tak trochu naivní a nereálná ;-).
Ať si říká kdo chce co chce, ale většina klientů kouká především na výslednou cenu za napsání textu. Snažit se konkurovat ostatním tím, že budete psát za 40 Kč za 1 NS není dle mě ta správná cesta. Místo nízké ceny zkuste nabídnout například garanci odevzdání textu do xx hodin, nebo nějaký balíček, který bude obsahovat výhodnější ceny při dlouhodobé zakázce, než u jednorázové atd., stačí trochu zapojit mozek a vždy se dá něco vymyslet ;-).
-
Než budete reagovat na nějakou poptávku, dobře zvažte její pro a proti
Poslední taková moje drobná rada se bude týkat samotných klientů. Než si z někým vůbec něco dohodnete, tak si ho také trochu proklepněte, jelikož bohužel ne každý je poctivý a nemusel by vám nakonec za práci zaplatit.
Dobře zvažte i podmínky dané zakázky a nemějte v hlavě jen kalkulačku a myšlenky, co s těmi penězi potom uděláte, jelikož na kolikrát na první pohled lákavá zakázka po důkladnějším prozkoumáním a zvážením zase až tak lákavá být nakonec nemusí! Použijte jednoduchou rovnici: Napsat text = nějaký čas a čas jsou peníze.
Když to řeknu jinak a pokud bych vám mohl poradit, neberte práci, kde si v přepočtu na čas nevyděláte alespoň 70 Kč na hodinu. Důvod? Za nižší částku ze sebe děláte akorát něčího otroka a možná bych zvážil, jestli není lepší jít do Tesca doplňovat zboží, než psát ;-).